Αρχική Ειδικά Θέματα Είδη θαλασσίων μεταφορών

Είδη θαλασσίων μεταφορών

Στις θαλάσσιες μεταφορές  αγαθών,  εκτός  από  τη  συνηθισμένη  απλή μεταφορά,  όπου  η  μετακίνηση  των  εμπορευμάτων από λιμένα σε λιμένα διενεργείται με την επιμέλεια ενός μόνο μεταφορέα και  με  ένα  πλοίο, υπάρχει  και η σύνθετη μεταφορά, στην οποία οι περισσότεροι μεταφορείς συνεργάζονται  και  αναλαμβάνουν  τη  πραγματοποίησή  της   διαδοχικά. Αναλόγως  δε της μορφής, την οποία προσλαμβάνει η συνεργασία αυτή, του καταμερισμού  της  ευθύνης  καθενός  μεταφορέα  και  του  τρόπου   της συμβατικής δέσμευσής τους, η διαδοχική θαλάσσια μεταφορά διακρίνεται σε :

1) «διαμεταφορά», όπου την εκτέλεση της διακίνησης αναλαμβάνει ένα μόνο πρόσωπο  (συνήθως  ο  πρώτος  μεταφορέας),  το οποίο συμβάλλεται με το φορτωτή και υπόσχεται την παράδοση των φορτωθέντων πραγμάτων στον τόπο του τελικού προορισμού έναντι  ενιαίου  και  προκαθορισμένου  ναύλου, μολονότι  τούτο  θα  εκτελέσει  τμήμα μόνο της μεταφοράς,

2) «συλλογική μεταφορά», στην οποία με  μία σύμβαση  και  έναντι  συνολικού  ναύλου αναλαμβάνεται  από  τους  συμβαλλόμενους  περισσότερους  μεταφορείς  η μεταφορά των εμπορευμάτων από τον τόπο φορτώσεως μέχρι  τον  τόπο  του τελικού  προορισμού ως ενιαίο συλλογικό αποτέλεσμα και

3) «μεταφορά με επαναποστολή»,  στην  οποία  επιτυγχάνεται  μετακίνηση  αγαθών  με   τη συνεργασία   περισσότερων   μεταφορέων  έναντι  συνολικού  ναύλου  που καθορίζεται από τους συμβαλλόμενους φορτωτή και πρώτο μεταφορέα.

Χαρακτηριστικό  γνώρισμα  της   διαδοχικής μεταφοράς  αποτελεί η ταυτόχρονη κατάρτιση δύο συμβάσεων, δηλ. εκείνης με  την  οποία  ο  πρώτος  μεταφορέας  αναλαμβάνει  την  υποχρέωση  να μεταφέρει  τα εμπορεύματα με δικό του μεταφορικό μέσο για το τμήμα της διαδρομής  που  εξυπηρετεί  ο  ίδιος  και  της  άλλης  με  την   οποία αναλαμβάνει  την  υποχρέωση  να  επιμεληθεί την περαιτέρω αποστολή των πραγμάτων  με  άλλους  μεταφορείς  καταρτίζοντας  σύμβαση  τμηματικής μεταφοράς  με τον επόμενο μεταφορέα για λογαριασμό του φορτωτή.

Στην διαμεταφορά  δεν  υπάρχει  συμβατικός  δεσμός  μεταξύ  του κομιστή της     διαφορτωτικής και του τελευταίου μεταφορέα και για το  λόγο  αυτό  δεν μπορεί  ο  πρώτος  να  στραφεί  κατά του τελευταίου και να ζητήσει από αυτόν αποζημίωση για την απώλεια ή βλάβη των μεταφερομένων  πραγμάτων, εκτός αν συντρέχουν οι όροι της εξωσυμβατικής ευθύνης

Αντίθετα  στη  θαλάσσια  μεταφορά  με  επαναποστολή,  ο   παραλήπτης νομιμοποιείται  να  εναγάγει  τον  ενδιάμεσο ή τελευταίο μεταφορέα για ελλείμματα ή ζημίες των μεταφερομένων  πραγμάτων,  εκτός  αν  εκδόθηκε μερική φορτωτική στο όνομα ή εις διαταγή τρίτου προσώπου, διαφόρου του κομιστή  της  διαφορτωτικής, οπότε και αποκλείεται η βούληση των μερών όπως ο κομιστής της διαφορτωτικής αποκτήσει άμεσα συμβατικά δικαιώματα έναντι  των  ανωτέρω.

Ημερομηνία δημοσίευσης: 22/07/2012